interviu in revista insight-tarom(august-septembrie 2012)
Paul
Scarlat: România este situată geografic la intersecţia drumurilor,
între Orient şi Occident, istoria poporului român şi a culturii
sale fiind de multe ori privită ca un proces de asimilare dinamică
a influenţelor externe. Se reflectă acest proces şi în
arhitectură?
Dorin
Stefan:Desigur.
Cred de asemenea ca tocmai situarea geografica, in sensul ca este la
mijoc si nu izolata, a facut si face ca influentele sa fie mai
puternice decat plasmuirile solitare.
PS:
Putem totuşi identifica o nuanţă a arhitecturii româneşti,
perpetuată de-a lungul vremurilor? Putem merge pe un fir care apare
periodic în istoria arhitecturii româneşti?
DS:
Da. Asimilarea, interpretarea si dezvoltarea pana la autenticitate a
influentelor in noul produs. Eminescu consider ca este simptomatic
pentru cultura romana. Romantic tarziu in interiorul romantismului
dar plin de creativitate, de inovatie si de autenticitate, reper
sigur, in literatura romana. Constantin Brancoveanu, a realizat
pentru arhitectura din Romania, prima sinteza care si-a depasit
influentele si s-a cristalizat intr-un ALTFEL decat influentele. Cred
ca in general in arhitectura din Romania putem vorbi de acest ALTFEL
care se incarca din influente si nu putem vorbi despre ceva complet
nou, despre o scoala cu autenticitati si unicitati recognoscibile ca
atare in interiorul patrimoniul mondial. Exista astfel de scoli in
lume, in special acolo unde s-au realizat primele tendinte ce apoi au
dat stiluri , stiluri care la randul lor au generat acele influente
pentru alte locuri,scoli, tari, etc. Noi suntem mult mai mult
beneficiarii unor astfel de influente si nu generatori de tendinte.
Avem insa si prezente...
PS:
Prin ce elemente se caracterizează
aceasta?
DS:
Avem
anumite “particularisme” daca pot sa folosesc un astfel de
termen, adica particularitati care dau “-isme”, realizari in masa
cu valoare certa in local si o situare onrabila in generalul
mondial. Ma gandesc la stlul neo-romanesc (vezi Ion Mincu) cu bune
realizari in Romania pe fondul cautarilor mondiale ale stilului ”
art nouveau”.
Sau,
mai tarziu in anii 1970 s-au realizat o serie de lucrari, denumite
generic “brutalism liric” in sensul “plastifiërii” unor
motive populare in betonul aparent ( mai multi arhitecti printre care
probabil cel mai reprezentativ este Nicolae Porumbescu).
Consider
insa bisericile pictate din nordul Moldovei, realizate in timpul lui
Stefan cel Mare si Petru Rares, ca primele repere certe ale unei
arhitecturi autentice romanesti.
In
aceste cazuri pictura este cea care precede arhitectura in sensul ca
morfologia constructiei este predeterminata pentru a purta mesajul
icongrafic: simplitatea volumului, ziduri cat mai curgatoare, fara
ferestre mari, streasina larga pentru protejarea picturilor.
PS:
În
general, turistul fără studii aprofundate în arhitectură, are
tendinţa de a asocia un loc cu un arhitect sau cu un stil
arhitectonic. Astfel, cel care merge la Barcelona îl are în minte
pe Gaudí. Cel care ajunge la Atena este pregatit să se întâlnească
cu stilul clasic. Iar Berlinul este asociat cu stilul funcţional şi
cubic Bauhaus. Aţi afirmat că pentru a înţelege Bucureştiul ar
trebui să ne uităm “cum zboară stolul de porumbei”; îl putem,
totuşi, să îl asociem cu un stil?
Nu,
in mod cert nu putem vorbi
despre un astfel de stil. Este vorba despre cu totul altceva, despre
un mod de a intelege generarea spatiului artifcial construit intr-un
context organic. Spatiul urban al Bucurestiului s-a inchegat din
generari organice, fara reguli prestabilite si fara planuri de
urbanism pana tarziu in secolul al XIX-lea. S-a edificat din aproape
in aproape, din mahala langa mahala, aidoma unui macrame, formar din
rodele prinse una langa alta pentru a obtine o fata de masa. Daca ar
fi ca astazi sa completam spatiile goale dintr-o astfel de masa in
“spiritul” acestei organizari organice, ne-ar ajuta in
descifrarea sensului completarii, felul in care se deplaseaza stolul
de porumbei, sau se compune muzica de jazz, aparent haotic dar cu o
logica interna.
PS:
Există o clădire simbol care ar putea reprezenta capitalei
României?
DS:
Simbol imi este greu sa desemnez, pentru ca ar trebui sa fie ceva
autentic si implicit cu valoare culturala sau macar valoare
constructiva, ar trebui sa fie 100% bucurestean. Avem gesturi dar nu
certitudini. Bucurestiul in ansamblul sau poate fi ceea ce cautam ca
reprezentativ. De toate intr-un fel aparte.
PS:
Dar un architect?
DS:
Nu avem un Gaudi dar avem multi arhitecti buni care in decursul
anilor au marcat Bucurestiul cu opere de arhitectura, virtuosi
precum Ion D. Berindei, novatori precum Marcel Iancu, rafinati
precum Horia Creanga.
PS:
Aţi apărut de curând într-un interviu în
revista Atelierul de Proiectare, în care vă povesteaţi
adolescenţa, şcoala şi primii ani în arhitectură. Care erau
valorile învăţate? Cum aţi reuşit să treceţi peste limitările
şi impunerile unui sistem autoritar, precum cel comunist?
DS:
Am avut noroc. Am prins in liceu si partial in facultate perioada de
« dezghet »cultural din sfarsitul anilor 1960. In
afara acestui context general, Facultatea de Arhitectura in sine era
o insula de cosmopolitism iar in completarea informatiilor culturale
occidentale a fost Clubul A
PS:
Cât ce mult a influenţat această perioadă arhitectura?
DS:
.
Facultatea de Arhitectura nu a fost aproape niciodata subjugata
ideologic, nu dupa 1969. Chiar si perioada in care in Bucuresti se «
coceau » constructiile socialismului(anii 1980) in facultate se
practica o arhitectura destul de internationala.
PS:
Stim
că sunteţi aproape de tineri şi îi susţineri pe cei ce vor să
urmeze o carieră de arhitect. Vă întrebăm cum găsiţi noua
generaţie de tineri şi cum se raportează la tradiţie şi istorie
în pregatirea lor?
DS:
Fiecare generatie repeta aceeasi partitura: pregatire in particular
pentru admitere la facultate, 6 ani de studiu destul de grei atat
fizic cat si ca acumulare de cunostinte(tehnica, tehnologie, teorie,
istorie,estetica, proiectare...), proiectul de diploma sustinut in
fata unor comisii internationale si debutul cu primele lucrari
prezentate in bienalele sau anuale de arhitectura. In afara acestui
parcurs omogen si constant, am remarcat in preocuparile lor
particulare semnele anumitor tendinte din practica sau ”
ïdeologia” momentului international , imediat dupa 1989 tema
deconstructivismului, urmata la ani de fascinatia “cojii”, a
anvelopei generata de/pe calculator, in ultimul timp tema sociala ca
precumpanitoare.
PS:
Cum
vedeţi viitorul arhitecturii româneşti?
DS:
Il caut inca in trecutul nu foarte indepartat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu