sâmbătă, 29 iunie 2013

bucuresti via george calinescu

"enigma otiliei" conţine o descriere a cadrului în care se petrece acţiunea, şi anume: Bucureştiul de la începutul sec. al XX-lea, strada Antim, pe care intră, venind dinspre strada Sfinţii Apostoli, tânărul Felix Sima, tocmai sosit de la Liceul Internat din Iaşi, cu intenţia de a studia Medicina. Acesta urmează să locuiască până la majorat la unchiul şi tutorele său Costache Giurgiuveanu. Este precizat şi timpul: o seară din iulie 1909, cu puţin înainte de orele zece. Felix este cel care caută prin întuneric numerele caselor, pentru a găsi o adresă. El vede arhitectura străzii Antim. Scriitorul foloseşte o tehnică balzaciană, aceea a descrierii mediului cu funcţia de a dezvălui statutul social şi caracterul personajelor. Pe strada Antim locuieşte burghezie recent îmbogăţită, lipsită de gust şi de cultură. Cadrul este descris din exterior către interior şi pe măsură ce Felix Sima avansează în universul ficţional. Sunt prezentate mai întâi casele, a căror arhitectură manifesta „varietatea cea mai neprevăzută” a stilurilor. Sunt opera zidarilor italieni, executată însă la comanda unor clienţi lipsiţi de gust şi zgârciţi. Elementele de stil clasic sunt realizate din materiale ieftine: var şi lemn vopsit. Ferestrele sunt foarte mari, în raport cu forma scundă a clădirilor. Faţadele sunt afectate de ploi şi de uscăciune, necesită reparaţii care nu se fac din cauza zgârceniei, aşa încât strada bucureşteană părea o „caricatură în moloz a unei străzi italice”.


Este prezentată pe baza aceluiaşi principiu casa lui moş Costache, atunci când Felix ajunge în faţa acesteia. Are o poartă cu două aripi legate cu un lanţ. Prin crăpăturile dintre faţadă şi trotuar ies buruienile. În grădină este multă vegetaţie, dând trecătorului impresia de „pădure fără fund”. Ferestrele sunt de o „înălţime absurdă”. Cele de la parter sunt acoperite cu hârtie translucidă imitând vitraliul de catedrală. Au în vârf rozete gotice. Treptele scării sunt tocite, uşa de stejar este enormă şi are şi ea forma unei ferestre gotice. Lemnul este umflat şi descleiat, „bubos” de vopsea cafenie. Ajuns în anticameră, Felix vede o scară cu două suişuri laterale, formând o piramidă, în vârful căreia se află un Hermes de ipsos vopsit „detestabil”cu vopsea cafenie. Prezenţa lui Hermes nu este întâmplătoare, ci dezvăluie spiritul mercantil al lui moş Costache. În aceeaşi anticameră, Felix este surprins de lipsa de coeziune a planurilor şi de materialele ieftine: „Ceea ce ar fi surprins aici ochiul unui estet era intenţia de a executa grandiosul clasic în materiale atât de nepotrivite”- apreciază naratorul care, aşa cum reiese din text, priveşte mediul cu „ochiul unui estet”.
(referat pentru bacalaureat 2013)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu